Google Analytics connecten met je website

De voordelen van Google Analytics

Er zitten enorm veel voordelen aan het tracken van je website door Google Analytics.

Je kan zien hoeveel bezoekers je hebt in de maand, maar ook waar deze bezoekers vandaan komen.

Als je op een gegeven moment veel bezoekers hebt, kun je zelfs tot in detail gaan kijken uit welke plaatsen je bezoekers komen.

Dit geeft een hele hoop nuttige informatie.

Google heeft daarnaast iets nieuws toegevoegd, waarbij je doelgroepen kan samenstellen. Google gaat dan bijhouden wat de leeftijd en het geslacht van je bezoekers is.

Eigenlijk allemaal essentiële informatie voor je online onderneming, zodat je op ten duur een beter beeld hebt van wie je ideale klant nu eigenlijk is.

Afijn, de voordelen zijn wel duidelijk! Wat moet je nu precies doen?

Hiervoor moet je een stukje code installeren op je website.

Hoewel dit ingewikkeld klinkt, valt het reuze mee.

Stap 1: Een account aanmaken

Allereerst moet je beginnen met het maken van een Google account. Aangezien de meeste mensen wel een Google account hebben, of zelf snappen hoe ze er één aanmaken, sla ik dit even over.

Als je naar de volgende website gaat, kun je daar inloggen met je Google account:
https://analytics.google.com/analytics/web/

Vervolgens ga je links onderin naar het kopje “beheerder”.

Vanuit hier kom je op een scherm waar je accounts en propety’s aan kan maken. Allereerst begin je met het aanmaken van een account.

Kies een leuke naam voor het account en de website. Daarna plaats je de url van je website, zonder / aan het einde. Dus bijvoorbeeld www.wetalkbusiness.eu.

Daarna moet je links van het domein kiezen wat voor voorvoegsel er voor je domein hoort. Let erop dat je de juiste kiest van deze twee: http of https. De laatste kun je alleen kiezen als je een SSL certificaat hebt. Bij twijfel, kies dan voor http.

Daarna kies je een branche waar je website het beste in past en kiest je Nederland (of Amsterdam) als tijdzone.

Nu zijn er een heel hoop vinkjes aangevinkt. Deze laat ik meestal uit staan, zodat Google mij niet gaat spammen met reclame.

Druk daarna op “tracking-id” ophalen en je website account is aangemaakt!

Stap 2: Connecten

Nu je website een account heeft bij Google Analytics, krijg je een trackingcode in beeld.

Werk je op je website zelf met HTML en CSS, dan kun je de code kopiëren en deze boven de </head> plaatsen op alle pagina’s van je website.

Werk je hier niet mee, omdat je geen HTML kent, dan is de kans groot dat je met WordPress werkt.

Gelukkig zijn er super simpele manieren om het binnen WordPress in orde te maken.

Log hiervoor in bij WordPress en ga naar het kopje “plugins”.

Kies vervolgens voor ”nieuwe plugin” bij de kop links bovenaan.

Vervolgens kun je in de wordpress database zoeken naar plugins.

Zoek naar: Google Analytics by WebKinder

Er zijn trouwens genoeg andere plug-ins, maar deze doet het truckje al jarenlang voor mij op WordPress websites.

Installeer en activeer de plug-in.

Ga hierna naar Instellingen en daarna Google Analytics binnenin WordPress.

Vervolgens kun je meerdere velden invullen.

Als je even weer terug gaat naar de tracking code, zie je iets staan van:
gtag(‘config’, ‘UA-12345678-1’)

Het gaat hierbij om het nummer wat begint met UA, dus in het voorbeeld hierboven zou het om UA-12345678-1 gaan, zonder de aanhalingstekens.

Kopieer dit nummer en plaats deze in het vakje bij “GA Tracking Code” bij de wordpress plugin.

Druk daarna op opslaan en je bent helemaal ready to go! Denk eraan dat het even kan duren voordat de code daadwerkelijk werkt, geef dit een paar uren / dagen.

Vanaf nu kun je bij Google Anlytics inzien hoeveel bezoekers je hebt en waar ze vandaan komen.

Thanks voor je aandacht!

Ik begrijp trouwens dat de tekst hierboven een hele hoop is om te lezen, haha.

Maar ik heb geprobeerd het in tekst zo simpel mogelijk uit te leggen.

Denk je nu: Dit verhaal is me te ingewikkeld en ik zou het liever op video zien?

Check dan even mijn programma Website Succes Premium.