Facebook connecten met je website

De voordelen van de Facebook Pixel

Het toevoegen van een Facebook Pixel aan je website komt met een enorm voordeel.

Je kan letterlijk vanaf het moment dat de pixel werkt, bij gaan houden hoeveel mensen op je website komen, die ook op Facebook zitten.

Vervolgens kun je deze groep mensen benaderen via Facebook advertenties, zodat je mensen benadert die al interesse hebben in jou en je product of dienst.

Dit maakt de Facebook Pixel een krachtige tracking tool.

Afijn, de voordelen zijn wel duidelijk! Wat moet je nu precies doen?

Stap 1: De pixel maken

Hiervoor moet je een stukje code installeren op je website.

Allereerst ga ik er vanuit dat je een Facebook account hebt. Mocht je dit niet hebben, dan zal je er ééntje aan moeten maken. Zo simpel is dat J

Zodra je bij je account bent ingelogd ga je naar het pijltje rechts bovenin en kies je voor “bedrijfsmanager” of “Facebook voor bedrijven”. (De tekst is al vaker veranderd, vandaar dat het kan verschillen)

Mocht je het niet kunnen vinden, ga dan naar deze pagina: https://business.facebook.com

Hier heb je heel veel opties, waaronder advertenties maken en doelgroepen selecteren. Hoewel dit allemaal echt fantastische tools zijn, gaan we nu alleen even voor de Facebook Pixel.

Klik daarvoor op het hamburgermenu links bovenin (de drie witte streepjes boven elkaar). Nu opent zich er een venster, maar deze is standaard nog zeer beperkt.

Klik dus op “alle hulpmiddelen” en kies vervolgens voor “pixels”. (het kan even zoeken zijn, maar hij valt onder de categorie “meten en rapporteren”)

Hier komt in de toekomst een lijst van alle Facebook pixels van alle websites die in je bezit zijn. Mocht je zoals mij al een tijdje bezig zijn, dan komen er hier een stuk of tien onder elkaar in de lijst.

Voor nu kiezen we de optie “nieuwe gegevensbron toevoegen” en daarna “Facebook-pixel”.

Geef de pixel een leuke naam (jij ziet hem alleen, dus wees creatief zou ik zeggen) en typ de url (bijvoorbeeld www.wetalkbusiness.eu) van je website eronder in.

Stap 2: Connecten

De pixel is aangemaakt. Nu komen er drie opties in beeld.

Ben je zelf handig met HTML en heb je je website zelf gemaakt? Kies dan voor “install pixel manually” en kopieer de code die in beeld komt. Plaats deze vervolgens boven je </head> op al je html pagina’s

Ben je niet zo handig met HTML of werk je sowieso liever met WordPress? Kies dan voor “connect to a partner platform” en daarna “wordpress”.

Je krijgt nu de optie om de Facebook Pixel Extentie te downloaden. Doe dit door op de groene knop te drukken.

Vervolgens komt er een kleine uitleg in beeld. Deze heb ik voor je hieronder geplaatst, zodat je niet twee teksten hoeft te lezen.

 


Meld je aan bij je WordPress-account en ga naar je Dashboard.
Klik op Plugins (Plug-ins) en selecteer Add New (Nieuwe toevoegen).


Klik op Upload Plugin (Plug-in uploaden).
Klik op Choose File (Bestand kiezen) en selecteer facebook-pixel-for-wordpress-12345678.zip.
Klik op Install now (Nu installeren).


Klik op Plug-in activeren.

Hierna kun je bij stap 6 in het proces op de Facebook Business pagina je URL weer intypen om testverkeer naar de website te sturen, zodat je weet dat de Pixel werkt.

Snelle tip: Dit werkt niet altijd, dus je kan gerust het verhaal nu afsluiten, zolang de pixel maar geactiveerd is in WordPress. Het testverkeer heeft bij mij in het verleden vaker niet dan wel gewerkt, dus maak je er niet druk om.

Als je over een paar uren / dagen terug komt op dezelfde pagina op het Facebook Business scherm, dan kun je zien of de pixel werkt als hij weergeeft hoeveel mensen er op de pagina zijn geweest.

Je pixel is nu klaar voor gebruik en je kan vanaf nu alle mensen verzamelen die op je website zijn geweest. Tof toch?

Thanks voor je aandacht!

Ik begrijp trouwens dat de tekst hierboven een hele hoop is om te lezen, haha.

Maar ik heb geprobeerd het in tekst zo simpel mogelijk uit te leggen.

Denk je nu: Dit verhaal is me te ingewikkeld en ik zou het liever op video zien?

Check dan even mijn programma Website Succes Premium.